Je kunt beginnen… – 4 Auditie Tips

Afgelopen januari vonden de audities plaats voor de musicalgroep bij studententheatervereniging Alles is Drama die ik samen met Jobbe Hoebink begeleid. Jobbe en ik mochten, nadat we alle deelnemers hadden verwelkomd en met ze hadden ingezongen, luisteren naar maar liefst 25 auditanten die een solonummer uit het musicalrepertoire brachten, echt een cadeautje!

Wat mij over de hele linie opviel is dat er grote verschillen waren tussen het niveau van de verschillende audities — en dan niet eens zozeer op het gebied van zang, maar ook op het gebied van auditie doen. Vanuit het idee dat deelnemers altijd spiegelen wat wij (al dan niet bewust) van ze hebben gevraagd ben ik gaan denken over wat wij de auditanten van tevoren nog hadden kunnen meegeven om het niveau hoger te krijgen.

Volgens mij zijn er vier dingen die je kunnen helpen om zowel een goede indruk te maken als de auditie als zo prettig mogelijk te ervaren.

Tip 1: Kom iets brengen (en niet halen)
Het meest overtuigend ben je als iets komt brengen. Als je uitstraalt: “hier ben ik en dit ga ik zingen.” Zonder arrogantie en zonder jezelf te overschreeuwen, maar wel staan voor wat je komt doen en je er zeker niet voor verontschuldigen.

Misschien voel je de neiging om aan het begin van de auditie al aan te geven dat wat je gaat zingen niet zo goed zal zijn, dat je je vandaag niet zo lekker voelt of dat dit je eerste keer is en dat je het daarom spannend vindt. Je komt dan iets halen, namelijk geruststelling en bevestiging. Als je deze neiging voelt, merk ‘m op, accepteer ‘m en doe er verder niets mee. Op deze manier voorkom je dat je jezelf gaat ‘downgraden’ en zo de luisteraar de idee geeft dat je auditie minder goed gaat zijn (of dat jij vals bescheiden bent).

Tip 2: Accepteer je spanning
Auditie doen is spannend, zeker als je het voor het eerst doet! Het is dan ook niet vreemd dat je zenuwachtiger bent dan tijdens een gemiddelde Netflix-avond op de bank. Je voelt spanning. Je ademhaling en hartslag is wat hoger dan normaal, of je voelt een brok in je keel of in je buik. De eerste stap is dan om te accepteren dat je het spannend vindt. Als dat niet lukt, accepteer dan op zijn minst dat het je niet lukt de spanning te accepteren.

Je zult merken dat de spanning accepteren op zichzelf al ontspanning oplevert. Vanuit dat punt kun je jezelf langzaam gaan toestaan om meer spanning los te laten. Richt je aandacht op je adem en nodig deze uit om meer te zakken naar je buik. Forceer niet door de spanning heen, maar wees mild voor jezelf. Het kan je in ieder geval helpen om vlak voor je begint te spelen of te zingen een keer goed uit te ademen.

Tip 3: Bereid je goed voor (op een manier die voor jou werkt)
Beetje open deur toch? Zorg ervoor dat je je tekst kent en dat je aandacht hebt besteed aan de interpretatie van je tekst. Uiteindelijk geldt ook hier weer: doe het niet te goed! Je kunt je goed voorbereiden, maar op enig moment moet je de behoefte om controle te houden ook weer loslaten.

Echter, naast de artistieke voorbereiding kun je jezelf ook zo voorbereiden dat je je auditie op een zo prettig mogelijke manier kunt doen. Oftewel, wat heb jíj nodig? Ben je introvert en erg gevoelig voor prikkels? Lees lekker een boek of luister naar rustige muziek voor je auditie en voel je niet verplicht om een uur lang te socializen met de andere auditanten. Of wil je liever even bellen met een vriend of vriendin? Wil je jezelf op het toilet opsluiten om in te zingen en je tekst nog eens door te nemen? Doe het! Als auditie doen al genoeg ‘buiten je comfortzone’ ligt, waarom dan niet alles eromheen precies inrichten zoals jij het fijn vindt?

Tip 4: Geef je innerlijke criticus een stoel
Wat? Wie?

Er kan tijdens een auditie van alles gebeuren. Je vergeet je tekst, je stem slaat een keertje over, je zet te laat in. Hoppa, daar is het kritische stemmetje dat zegt: “Shit, zie je nou wel dat ik het niet kan, nu wijzen ze me zeker af!” Is zo’n gedachte realistisch? Natuurlijk niet. Ja, bij audities wordt streng gekeken naar wat je kan. Nee, de wereld vergaat niet. Maar de criticus in jou wil jou dat wel laten geloven. “Je hebt je niet goed genoeg voorbereid”, “Je ziet er niet goed uit” of “Je hebt de vier auditietips uit dat artikel niet toegepast, sukkel!”

Heb je last van zijn kritiek? Stop met luisteren naar alle kritische gedachten en ervaar de energie die hier aan het werk is. Als je je er bewust van wordt, kun je de kritiek beter van een afstandje bezien in plaats van dat het je helemaal overneemt. Zie de kritiek als een streng mannetje of vrouwtje en zet ‘m op een stoel ergens in de hoek van de kamer. Dan kan hij of zij daar op gepaste afstand tekeergaan — kun jij je auditie nailen.

En…
Elke auditie is er uiteindelijk maar één. Je leert ervan, je ontmoet misschien toffe nieuwe mensen en in ieder geval heb je de stap gezet om jezelf kwetsbaar op te stellen en kun je deze ervaring meenemen voor een volgende keer. Als je zo naar een auditie kunt kijken en jezelf optimaal kunt voorbereiden op een manier die bij jou past, wordt het niet alleen voor de mensen achter de tafel, maar ook voor jou, een cadeautje.

* Voor het gemak mag je overal waar ‘zingen’ staat ook ‘acteren’, ‘dansen’ of ‘spelen’ invullen. Al ben ik ook benieuwd of sommige van deze tips misschien niet of anders gelden in andere disciplines. Heb je daar een idee over? Laat het weten op onze Facebookpagina www.facebook.com/TroebaTheater!